Er du erhvervsdrivende og skal du have registreret dit varemærke med henblik på markedsføring? Uanset hvad din mærkevare er, så sørg for at du får det registreret før dine konkurrenter gør brug af noget lignende først!

Her kan du læse 5 ting der er godt at vide om varemærker.

Hvad er et varemærke?

Det kan være et slogan, et logo, et navn, en service – så længe at det er noget der fra din virksomhed er unikt. Et eksempel kunne være McDonald’s, der har et af verdens mest kendte mærker. Det er de både på deres navn og produkter, men i den grad også på deres slogan I’m loving it!  

Sådan et mærke bruges også til at adskille dig fra dine konkurrenter, således at du faktisk tager patent på noget der virker for jeres egen virksomhed. Det er også derfor at man hører om en del retssager, hvor forskellige virksomheder beskylder hinanden for at kopiere deres mærker, f.eks. via et produkt eller en service. De fleste der lader deres varemærke registrere, kan altså gå udenom en del af besværet, hvis nogen skulle forsøge at krænke deres mærke.

Hvornår kendetegnes det så som et varemærke?

Det er som sådan ikke et mærke, hvis det ikke er genkendeligt for forbrugerne. Derfor er det også først en god idé at få det registreret, når det rent faktisk fremgår som et mærke udadtil, og ikke kun i inderkredsen.

Et kendt mærke vil signalere til køberen om en bestemt type produkt, producent eller prisniveau. Derudover kan man normalt ikke registrere et varemærke, hvis det er lavet ud fra et produkt eller andet, der oprindeligt læner sig for meget op ad et andet produkt, der allerede er registreret. Når det er registreret, så gælder det kun indenfor landets grænser, som det er blevet registreret i. Dvs. at en fra eksempelvis England ville kunne bruge dit mærke, uden at du ville kunne gøre meget ved det. Større brands plejer at registrere og tage patent på deres mærke i alle lande.

Hvad gør jeg hvis der er nogen der krænker mit mærke?

Når du har registreret dit varemærke, er det som nævnt tidligere på baggrund af en solid dokumentation for at det er dit mærke, og at det ligger den pågældende virksomhed unikt. Det er beskyttet lige så snart at det er registreret, ligesom du herefter kan kræve erstatning, hvis der er nogen der misbruger dit mærke. Det sker igennem en retssag, hvor din dokumentation skal bevise, at det er dit mærke.

Skal du så registrere din virksomheds mærke endnu?

Du kan få advokater der beskæftiger sig med varemærkeregistrering til at lave en forundersøgelse der vurderer, om der er andre mærker, der minder for meget om dit. Det er en god idé at gøre, da der først skal overvejes, om der er nogen af de andre med varemærke registrering, der ville komme med indvendinger angående dit mærke, og altså beskylde dig for at have kopieret noget. Det kan skabe konflikter, og det vil en forundersøgelse som denne altså kunne forhindre.