Et godt indeklima er vigtigt for vores sundhed på mange måder – både derhjemme og på kontoret. De fleste af os opholder os nemlig 80-90 % af tiden indendørs, hvor det er faktorer som luft, temperatur, rengøring og lyd, der påvirker os. Hvis f.eks. luften er tung, fugtig og forurenet, kan det faktisk komme til udtryk i din krop i form af gener som f.eks. hovedpine eller dårlig nattesøvn. Der er dog heldigvis meget, du kan gøre for at skabe et bedre og sundere indeklima derhjemme og på kontoret og sikre optimal koncentration og produktivitet hele dagen igennem.

Udluftning flere gange om dagen

Luftkvaliteten har stor betydning for indeklimaet. Dårlig luft påvirker nemlig især koncentrationen og produktiviteten, og det er faktisk ikke altid, at man opdager, at det er grunden til det. Det er lige netop derfor, at det bør være en fast rutine at få luftet ud flere gange om dagen i minimum 5-10 minutter ad gangen. Det gælder uanset om det er sommer eller vinter.

God indendørstemperatur

Hvis man sidder og fryser eller sveder, kan det være meget svært at holde fuld fokus på arbejdsopgaverne. Det er derfor også vigtigt at der bliver lagt en plan for at holde en optimal temperatur på kontoret hele dagen igennem. Det er generelt en temperatur på 20-22 grader. Det kræver bl.a. at der bliver tændt for varmen om vinteren og evt. for vinderne eller air condition om sommeren.

Regelmæssig rengøring

Dårlig eller manglende rengøring kan påvirke humøret og produktiviteten, men det kan i den grad også påvirke sundheden. Det kan nemlig være skyld i smittespredning og mange unødvendige sygedage, hvis der ikke bliver gjort ordentligt rent på kontoret. Det er derfor vigtigt, at der bliver gjort rent på kontoret regelmæssigt, og det er altså nemmest at sørge for med en rengøringshjælp. Vi kan anbefale DLO Rengøringsservice, som tilbyder rengøring til erhvervsvirksomheder.

Passende lydniveau

Hvis der er noget, der kan dræbe koncentrationen, så er det støj på kontoret. Desværre er støj hverdag for mange mennesker, især rundt omkring i de såkaldte storrumskontorer. Der vil altid være medarbejdere, der snakker sammen, taler i telefon, holder møder og bruger kaffemaskinen. Det er dog muligt at minimere den støj, som alle disse aktiviteter medfører. Det er f.eks. en god idé at indrette med lydabsorbenter i form af lyddæmpende vægbeklædning, så støjen ikke spreder sig rundt på kontoret, og så kan det også være en god idé at flytte støjende aktiviteter væk. Det handler f.eks. om at placere kaffemaskinen i køkkenet og printeren i et rum for sig selv.