Igennem tiden har mange danske virksomheder valgt et specielt software, når det kommer til at drive forretning og håndtere økonomistyring, indkøb, lager, produktionsstyring samt projektadministration.

Det er denne software: Business Central. Det er udviklet af Microsoft og det er software med mange funktioner til at udføre arbejdsopgaver indenfor regnskab, indkøb, lagerstyring, produktionsplanlægning samt administration af projekter, sager og ressourcer. Det er software udviklet til virksomheder indenfor stort set alle brancher. Programmet har funktionalitet til alt lige fra økonomi til produktionsplanlægning. Man kan selv vælge hvilken funktionalitet, man vil anvende. Her er fordelen ligeledes, at virksomheden kan vokse og vækste og samtidigt stadig anvende Business Central uden at skulle investere i nyt software. Virksomheder med 10 og op til 500 ansatte kan anvende det. Det er en af grundene til, at mange danske virksomheder vælger denne software.

Desuden er programmet intuitivt at anvende for mange. Man kan søge funktioner frem i programmet, så man finder hurtigt det, man skal bruge uden at skulle lede efter det. Man kan også vælge sin egen startside eller rollecenter, som det kaldes. Der er rollecentre designet til bogholdere, virksomhedsledere, regnskabschefer, indkøbere, projektledere mv. Her får man vist funktionalitet, der er relevant for ens arbejdsområde. Er man bogholder, vil man få vist pengestrømsprognose, udeståender, indkommende bilag mv. Man kan også tilrette sit rollecenter og til- og fravælge funktionalitet, der skal vises. Eller sætte genveje op i rollecenteret til varekort, sager eller hvad, man nu har brug for.

Business Central kan købes som en SaaS løsning. Det betyder, at man bl.a. kan købe licenser til brugere pr måned. Det betyder desuden, at man får automatiske opdateringer til Business Central løsningen. Man kan altså ikke fravælge opdateringer. Så nye funktioner og forbedringer fra Microsoft kommer automatisk i programmet. Man kan få adgang til de nye opdateringer før tid, hvis man vil teste det. For mange virksomheder er det en fordel med automatiske opdateringer, så man ikke selv skal sørge for at få programmet opdateret af en leverandør. For andre virksomheder er det en fordel at vælge en On-Premise løsning, hvor man selv styrer, hvornår programmet skal opdateres. Det er forskelligt, hvad de forskellige virksomheder vælger. Hvis man har flere tilretninger i sit program og integrationer til andre løsninger, kan nogle virksomheder evt. vælge en On-Premise løsning. Det er op til den enkelte virksomhed at vurdere. Man kan søge vejledning og mere viden hos en Microsoft ERP-forhandler.