En god firmafest er ofte et af årets højdepunkter for de mange ansatte. Særligt hvis man kan grine i fællesskab, er det en oplagt mulighed for at få sat stemningsbarometeret i den helt høje ende af skalaen.

Men hvordan lægger du fundamentet for et godt standup event? Læs med her.

Vælg et godt sted

Det er ikke ligegyldigt, hvor du skal afholde selve standup showet. Et sterilt konferencerum eller en kæmpe sal er sjældent velegnet, fordi det enten bliver alt for konservativt eller måske så stort, at der mangler den intimitet, som ofte er afgørende for showet. Du bør derfor tilpasse rummet ved at arbejde med lyset, baggrunde eller måske flytte borde og stole tættere sammen. På den måde bliver der et nærvær og en fælles nerve, som er vigtig for stemningen.

Tænk over mad og drikke

Det er naturligvis ikke under selve standup showet, at du skal servere et hovedmåltid for dine gæster. Men det er rart for dem, hvis de f.eks. kan få nogle gode snacks – og naturligvis kan få glasset fyldt med en lækker alkohol eller non-alkohol. Det nemmeste er, at du sørger for små områder, hvor dine medarbejdere kan tage snacks og drikkevarer selv. På den måde kan de selv tilpasse deres behov og vælge de ting, de har lyst til.

Rent praktisk bør du sørge for, at der er nogle skraldespande placeret inde omkring show-området, så du får nemt ved at samle krus etc. sammen.

Vælg den rette underholdning

Der findes mange former for standup, som kan bruges til et arrangement. Er publikummet meget blandet, så book Mick Øgendahl, der er kendt for at egne sig godt til et bredt publikum. Derudover, så findes der også fagspecifikke standup komikere: For DJØF arbejdspladsen kunne det f.eks. være i form af at få Nils Villemoes ud til arbejdspladsen. På den måde kommer lærdom og latter også fint i sammenspil.  

Uanset hvad, bør du se på den type af medarbejdere, som du har, så du nemmest kan tilpasse valget af komiker.